در حال بارگذاری

PWA

PWA یا وب اپلیکیشن پیش رونده که نسل جدید اپلیکیشن های تحت وب هستند و می‌توانند آینده‌ی اپلیکیشن های موبایل را دگرگون کنند.

وب‌ اپلیکیشن های پیش رونده از فناوری جدید در ترکیب اپلیکیشن های موبایل و وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها با استفاده از مرورگرها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و نیازی به دانلود از مارکت‌ها نیست. تغییرات انجام شده در این اپیلیکیشن‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به ارائه نسخه‌ جدید برای بروزرسانی نیست. اشتراک گذاری در این اپلیکیشن‌ها از طریق لینک انجام می‌شود به این صورت که آدرس URL را در مرورگر قرار داده و اپ را نصب می کنید. همچنین می توانید لینک را با استفاده از کد QR ارائه دهید.

از دیگر ویژگی‌های این تکنولوژی ارسال نوتیفیکیشن از سمت سرور به کاربران، دسترسی در هر زمان و مکان، عملکرد آفلاین برای نمایش اطلاعات از حافظه کش شده و به روز شدن اطلاعات در زمان اتصال به اینترنت می‌توان، اشاره کرد.

مزایای PWA

واکنش گراPWA یا وب‌ اپلیکیشن پیشرونده قابل اجرا بر روی هر سیستم عاملی است و  هم از قابلیت Responsive یا واکنش‌گرایی صفحات وب که از هر صفحه نمایش با هر سایزی است، پشتیبانی می‌کند

قابل جستجو : با توجه به اینکه وب اپلیکیشن‌های پیش رونده یک وب‌سایت محسوب می‌شوند، از طریق موتورهای جستجو قابل یافتن هستند.

قابل لینک‌دهی:  وب‌ اپلیکیشن‌های پیشرونده برخلاف اپلیکیشن‌های بومی (native) نیازی به طی کردن مراحل پیچیده‌ی نصب و  دانلود از Play Store یا App Store را ندارند و اشتراک‌گذاری آن‌ها از طریق یک نشانی وب (URL) به راحتی امکان‌پذیر است.

ظاهر اپلیکیشن‌وار:  وب‌ اپلیکیشن ها از لحاظ رابط کاربری و مسیریابی به اپلیکیشن های بومی یا native شباهت زیادی دارند.

بی‌نیاز از اتصال اینترنت:  وب اپلیکیشن‌ها در صورت ضعیف بودن یا آفلاین بودن اینترنت هم قابل استفاده هستند.

نوتیفیکیشن: احتمال اینکه کاربران اپلیکیشن های موبایل مجددا از اپلیکیشن های خود استفاده کنند بیشتر از احتمال مراجعه‌ی مجدد به یک‌ وب‌سایت است. وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده با استفاده از ویژگی‌ اعلان‌های سمت سرور (Push Notification)، این ضعف را جبران کرده‌اند.

به‌روز بودن:  در حالی که اپلیکیشن‌های بومی یا native نیازمند بروزرسانی هستند. وب اپلیکیشن‌های پیش رونده همیشه به آخرین نسخه، بروز هستند و هنگامی که محتوای جدید منتشر شود و کاربر به اینترنت متصل باشد، آن محتوا بلافاصله در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

ایمن: با توجه به اینکه وب اپلیکیشن های پیش رونده در بستر و پروتکل HTTPS قرار دارند،  مشکل امنیتی نخواهد داشت.

کم‌حجم بودن داده: PWA بسیار کم‌حجمتر از برنامه‌های موبایل است و به پهنای باند کمتری نسبت به برنامه‌های Native نیاز دارد چون مزیت ذخیره‌سازی خیلی بهتری دارند.

معایب و چالش‌های PWA

با اینکه PWA فراگیر شده ولی هنوز در ابتدای راه قرار دارد جهت استفاده از آن چالش‌هایی وجود دارد که  در اینجا به چند مورد آن اشاره کردیم و در چند سال آینده حل خواهند شد :

پشتیبانی مرورگرهاو دستگاه ها :  با اینکه مرورگررهایی نظیر کروم، اپرا و نیز مرورگر مختص گوشی های اندرویدی از PWA پشتیبانی می‌کنند ولی هنوز مرورگرهای قدیمی مانند اینترنت اکسپلورر، Edge  و سافاری اپل کاملاً با این فناوری منطبق نشده‌اند.

محدودیت نرم افزاری و سخت افزاری:  برای استفاده از  PWA، دستگاه شما باید از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری حتما از HTML5 پشتیبانی کند.

عدم پشتیبانی از ارتباطات متقابل چند برنامه: برنامه های بومی یا native موبایل با یکدیگر هماهنگ و سازگارند و به راحتی می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. مثلا شما می‌توانند از طریق حساب جیمیل وارد حساب کاربری توئیتر یا فیسبوک خود شوید. این در حالیست که PWA قادر به ایجاد چنین ارتباطاتی بین اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب نیست.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.