در حال بارگذاری

آشنایی با فلاتر

آشنایی با فلاتر

آشنایی با فلاتر. امروزه ابزارهای برنامه نویسی متعددی برای توسعه دهندگان در دسترس قرار گرفته است. یکی از این ابزارهای توسعه فلاتر (flutter) است. فلاتر یک چارچوب واسط موبایل (mobile UI framework)  بوده و برای پلتفرم اندروید، ios، مایکروسافت ویندوز، مک او اس، لینوکس، گوگل فیوشا و وب استفاده می شود.

این ابزار، یک بسته توسعه نرم افزار (SDK) رایگان و متن باز (open source) است. گوگل در سال های 2015 و 2018 نسخه های آلفا و بتای فلاتر را رونمایی کرد. و نهایتا در اوت سال 2019 نسخه ی عمومی آن منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفت. با این کیت توسعه نرم افزار نه تنها می توانید پلتفرم اندروید و آی او اس اپلیکیشنتان را برای وب و دسکتاپ منتشر کنید، بلکه با استفاده از آن می توانید اپلیکیشن را بدون نیاز به استفاده از زبانهای مختلف برنامه نویسی و تنها با به کار گیری یک زبان و یک کدمبنای واحد بسازید.

فلاتر یک ابزار توسعه ی کراس پلتفرم است

فلاتر از جمله ابزارهای توسعه ای است که کراس پلتفرم محسوب شده و برنامه نویسی را ساده تر می کند. بنابراین برای آشنایی بل فلاتر لازم است ابتدا با کراس پلتفرم آشنا شویم . برای آنکه با مفهوم کراس پلتفرم آشنا شوید تصور کنید قصد دارید برای یک فروشگاه آنلاین اپ بسازید. مسلما قصد از ساخت اپلیکیشن در دسترس قرار گرفتن اپ (و به تبع آن محصولات) برای همه ی کاربران است. در حالی که ممکن است کاربران شما از پلتفرم های متنوعی استفاده کنند؛ بنابراین شما برای ارائه اپ به تمامی کاربران سه راه خواهید داشت:

برای ساخت اپ در هر پلتفرم، متخصص همان پلتفرم را استخدام کنید.

برنامه نویسی برای تمامی پلتفرم های پرکاربر را خودتان به عهده بگیرید!

فریم ورکی را به کار بگیرید که پاسخ گوی تمامی پلتفرم ها باشد.

کراس پلتفرم این امکان را به شما می دهد که با یک زبان برنامه نویسی واحد، پلتفرم اندروید و آی او اس اپلیکیشنتان، و همچنین نسخه های وب و دسکتاپ را منتشر کنید. و به این ترتیب از به کارگیری سایر زبان ها بی نیاز شوید. با این امکان علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، به جهت داشتن یک سورس واحد، درصد خطای ایجاد شده در کدها به حداقل می رسد و این موضوع سبب پایداری ظاهر اپلیکیشن خواهد شد.

زبان دارت (Dart)، زبان واحد فلاتر

فلاتر تنها از یک زبان استفاده می کند و آن زبان دارت است. مهم نیست شما در حال نوشتن منطق برنامه هستید، یا ظاهر آن را میسازید. فلاتر به جهت آنکه از زبان دارت استفاده می کند، امکان ساخت آن را خواهید داشت. گوگل با معرفی دارت برای فلاتر، تلاش داشته ابزار توسعه ای را معرفی کند که زمان ساخت را به حداقل برساند و همچنین امکان ایجاد پروژه های بزرگ و با امنیت بالا را به بهترین نحو فراهم کند. تیم سازنده ی دارت به صورت اختصاصی  ویژگی هایی برای قالب‌بندی فلاتر را به این زبان افزوده است.

این زبان علاوه بر آنکه شما را از یادگیری زبان های مختلف بی نیاز می کند، امکان نظم دهی به سورس کد برنامه را برایتان فراهم می کند.

آزمایش سریع با hot reload و hot restart

در زمان توسعه ی اپلیکیشن، فلاتر اپ را در حالتی به نام دیباگ (debug) اجرا می کند. در این حالت کدها به جایcompile  شدن به زبان ماشین، روی یک ماشین مجازی اجرا می شوند. این حالت به فلاتر این امکان را می دهد که کدها را در سریع ترین زمان ممکن و بدون نیاز به ساخت مجدد اپ اجرا کند. بنابراین شما بدون فوت وقت و بدون از دست دادن وضعیت یا استیت برنامه می توانید تقریبا تمامی تغییرات اعمال شده در کدها را مشاهده کنید.

این در حالی است که در برنامه نویسی نیتیو ناچارید به ازای هر تغییر ایجاد شده در اپ، آن را از ابتدا build کنید! تصور کنید اپی که در حال تهیه ی آن هستید، اپی بزرگ با چند کتابخانه ی مختلف باشد. علاوه بر صرف بالای زمان و احتمال خطای بالا حین ساخت، این مسئله برنامه نویسی را به یک کار خسته کننده تبدیل خواهد کرد! به ویژه که گاهی چک کردن سرور برای دریافت نسخه ی جدید کتابخانه ها به این taskها اضافه خواهد شد.

widget ها در فلاتر

در فلاتر همه چیز از مفهوم “widget” بهره می برد. از لیست و اسکرولی که در صفحه می گذارید گرفته تا نوار بالا، حتی عملکردهای مربوط به ارتباط کاربر با برنامه مثل کلیک کردن یا swipe کردن همه و همه با استفاده از widget ها ساخته می شوند. این قابلیت سبب می شود که طراحی صفحات ساده تر باشد. به این ترتیب می توانید روی طراحی تمرکز کرده و درگیر ساختارهای پیچیده برنامه نویسی نشوید.  همچنین این قابلیت، امکان انجام تغییرات طراحی و سفارش سازی تک تک بخش های صفحه را فراهم می کند.

شما می توانید با کنار هم قرار دادن این ویجت ها و سفارش سازی آنها طراحی مد نظرتان را پیاده سازی کنید. و علاوه بر آن می توانید ویجت هایتان را به سادگی انیمیت کنید. در واقع همان ویجت های استفاده شده در ساخت  viewرا می توان انیمیت کرد. انیمیشن سازی در فلاتر در عین سادگی بسیار قدرتمند است.

آموزش فلاتر

یادگیری فلاتر مشکل نیست. در صورتی که شما پیش از این با هرکدام از فریم ورک های موجود کار کرده باشید، آشنایی با فلاتر برایتان ساده تر خواهد بود. در واقع در صورتی که هرکدام از زبان های خانواده ی c را بدانید، زبان دارت برایتان بسیار آشنا به نظر خواهد رسید.  می توانید برای آشنایی با فلاتر از سایت اصلی فلاتر ، آموزش های فلاتر را دنبال کنید.

مطلوبیت و گستره استفاده از فلاتر

این ابزار توسعه برای ساخت اپ های ساده تا اپ های سنگین و پیچیده کاربرد دارد. و به دلیل وسعت امکان استفاده و سادگی در اجرا، در میان اکثر برنامه نویسان مورد استقبال بوده است. چنانچه کمپانی های بزرگ دنیا چون google, ebay, bmw, Alibaba آن را برگزیده اند.

*اپتو نیز در جهت بروز رسانی اپلیکیشن سازِ خود، پنل جدید را با این ابزار توسعه ویژه ارائه کرده است.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.