در حال بارگذاری

امضای اپ چیست

امضای اپ چیست

امضای اپ چیست؟ امضای اپ به عنوان “هویت هوشمند دیجیتال و راهکاری ایمن برای محافظت از اپ” شناخته می شود. در دنیای مجازی که امکان ثبت آثار مانند آثار فیزیکی وجود ندارد، به ابزارهایی نیازمندیم تا از این دست آثار محافظت کنیم. در واقع همانطور که لازم است یک نویسنده برای محافظت از اثرش، آن را طبق قوانین کپی رایت منتشر کند، یک سازنده ی اپ نیز به گنجاندن نشانه هایی از خود در اپ برای ثبت اپ ساخته شده به نام خود نیازمند است. این کار در هنگام ساخت خروجی و تحت عنوان” امضای اپ یا  keystore  ” صورت می گیرد. لازم به ذکر است که اپ بدون این امضا برای نصب با مشکل رو به رو خواهد شد.

هنگامی که برای اولین بار برای دریافت فایل apk  اقدام می کنید،اپتو یک کلید (keystore) برای برنامه شما در نظر می گیرد. به این ترتیب می توانید برنامه خود را نصب و تست کنید.

امضا (کلید) اپ در کجا کاربرد دارد

علاوه بر بحث امنیتی و حقوق کپی رایت، keystore برای یک برنامه نویس کاربردهای دیگری هم دارد. در صورتی که اپ ساخته شده را به یک مارکت ارائه کرده باشید، مارکت در ثبت ابتدایی اپ، کلید آن را در نظر می گیرد. مارکت keystore را به عنوان شناسنامه اپ شما در اطلاعات خود ثبت کرده است. برای انتشار آپدیت اپ، مارکت درصورتی آن را خواهد پذیرفت که با کلید قبلی ارائه شده باشد. به عبارت دیگر به یک اپ اندروید اجازه نصب و ارتقاء با دو امضای متفاوت داده نخواهد شد.

همچنین در صورتی که اپ شما با اپلیکیشن ساز ساخته شده باشد و در اختیارتان قرار بگیرد، می توانید آن را از اپلیکیشن ساز اولیه تحویل بگیرید.. به اپلیکیشن ساز دیگری ارائه کنید.. و آن را تحت چارچوب اپلیکیشن ساز جدید مدیریت کرده و تغییرات جدیدی را متناسب با امکانات اپلیکیشن ساز جدید در اپ اعمال کنید.

تفاوت امضای اپ با نام پکیج

نام پکیج شناسه ی اپ شماست. شما اپ خود را با ارائه ی نام پکیج آن به مارکت ها ارائه می کنید و در راه اندازی برخی افزونه ها در سایت های ثانویه (برخی پنلهای پیامکی، پنل های درامدزای تبلیغاتی و..) ملزم به ارائه ی نام پکیج هستید. در واقع معرفی اپ شما با این شناسه خواهد بود. بنابراین نام پکیج دیده می شود..و قابل تغییر است. اما کلید اپ مربوط به کدنویسی اپ شماست. و به راحتی در دسترس و قابل دستیابی نخواهد بود.

آیا امضای اپ قابل تغییر است؟

خیر، کلید اپ به نوعی سند مالکیت آن است و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. در صورتی که برنامه نویس هستید و خودتان این امضا را تعیین کرده اید توجه کنید که رمز عبور آن را هرگز فراموش نکنید، چرا که راهی برای بازیابی آنها نخواهید داشت.

امضا (کلید) اپ در اپتو

ساخت کلید در اپتو هنگامی انجام می شود که برای اولین بار برای ساخت فایل نصبی اقدام می کنید. پس از آن این کلید قابل تغییر نخواهد بود. در صورتی که مایل به دریافت این امضا باشید می توانید آن را از صفحه ی انتشار در پنل اپتوی خود درخواست کنید.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.