در حال بارگذاری

استارتاپ

استارتاپ یک کارآفرینی با داشتن سرمایه است که با به کارگیری تکنولوژی و اینترنت در آن ایده جدیدی برای حل نیاز بازار ارائه می شود . برای راه اندازی استارتاپ باید برنامه ریزی کاملی همچون شرح برنامه، تعیین بازار هدف با پتانسیل بالا ، داشتن یک ایده جدید و داشتن بودجه راه اندازی در نظر داشت. کار استارتاپی نیاز به عملکرد و تصمیم گیری سریع به دلیل احتمال ورود رقبای جدید ، قدرت بالای ریسک پذیری دارد .

اصطلاحات رایج در استارتاپ

اصطلاحات خاصی در میان استارتاپ ها استفاده می شود که به برخی از آن اشاره میکنیم :

لین استارتاپ (Lean Startup)

روش لین استارتاپ یا استارتاپ ناب به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با استفاده از متدها و کسب ایده از کسب و کارهای موفق یک استارتاپ را در جهت رشد هدایت کنید تا به بهترین نحو به مشتری ارائه دهید. در این روش بررسی بازار به‌جای برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق ، بازخورد مشتری به‌جای تصمیم‌گیری‌های شخصی ، روش‌های طراحی چند مرحله‌ای به‌جای روش‌های سنتی طراحی محصول نهایی در اولین قدم به کار گرفته می شود. بعنوان مثال برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی شاید نیاز نباشد که هزینه های زیادی برای ساخت محصول اولیه پرداخت شود و این کار را با اپلیکیشن سازهای آنلاین مانند اپتو می توان به سادگی انجام داد.

بنیان‌گذار استارتاپ  (Founder)

بنیان گذار استارتاپ شخص یا اشخاص با اراده ای هستند که از ایده هایی برای پیشبرد یک استارتاپ استفاده می کنند. فرقی نمی کند این ایده جدید یا تکراری باشد بلکه چگونگی راه اندازی و توسعه آن ، گرد آوردن تیم و گروه منظم برای پیشبرد هدف ، داشتن روحیه قوی جهت تصمیم گیری های سریع، جذب سرمایه گذار  مهم و حیاتی است.

شتاب‌ دهنده‌ی استارتاپ  (Startup Accelerators)

شتاب دهنده ها به شرکت های سرمایه گذاری گفته می شود که به دنبال یک محصول قوی یا ایده نو هستند . آنها استارتاپ ها را با سرمایه گذاران و متخصصان آشنا می کنند . همچنین خدماتی مانند کارگاه های آموزشی در مورد موضوعات مختلف از جمله مشاوره حقوقی ، شیوه عمل پیگیری ، توسعه محصول ارائه می دهند . استارتاپ ها هم با داشتن تیمی توانمند در جهت رشد و پیشرفت کار موفق عمل خواهند کرد. در ازای این کار شتاب دهنده ها هم درصدی را از استارتاپ ها دریافت می کنند.

تجارت  B2B 

تجارت  B2B کوتاه شده‌ی عبارت Business to Business است و به کسب‌ و‌ کاری گفته می‌شود که محصولات و خدمات خود را به یک کسب‌و‌کار دیگر ارائه می‌دهد.

تجارت  B2C 

تجارت B2C کوتاه شده‌ی عبارت Business to customers است و به کسب‌ و‌ کارهایی گفته می‌شود که محصولات و خدمات خود را به مشتری‌های عرضه می‌کنند.

تجارت  C2C 

نوعی از سرویس است که کاربران با استفاده از آن، خدمات و کالاهای خود را به دیگر کاربران عرضه می‌کنند. وب‌سایت‌ها و سرویس‌های خرید و فروش اجناس دست دوم، از نمونه‌های تجارت Customer to Customer هستند.

استارتاپ

انواع استارتاپ

کسب ‌و‌ کار متناسب با سبک زندگی

این کسب و کار ممکن است بر پایه تجربیات و دانش فرد با درآمد کافی ایجاد شود که معمولاً به صورت مجازی است . موسسان این کسب و کار از سبک زندگی خود برای درآمدزایی استفاده می‌کنند . مانند خانم هایی که از هنر شیرینی پزی در محل زندگی خود برای کسب درآمد استفاده می کنند .

کسب ‌و کارهای کوچک و سنتی

تعداد این کسب و کارها زیاد هستند ولی میزان رشد و سود آنها نسبت به کسب و کارهای دیگر کمتر است . هدف صاحبین کسب و کارهای سنتی داشتن صرفاً درآمد است و به هدف مشهور شدن اینکار را انجام نمی دهند. معمولاً سرمایه این کسب و کارها با پس انداز، وام های بانکی تامین می شود . شرکت بیمه ، دفترهای خدماتی ، نجاری نمونه هایی از کسب و کارهای سنتی هستند.

کسب‌‌ و کارهایی با سرمایه‌ گذاری شخصی

کسب و کارهایی که با سرمایه شخصی ، اعتبارات و دارایی فرد بدون کمک از سرمایه گذاران هزینه استارتاپ را تامین می کنند. البته زمانی که این کسب و کار توسعه یافت می تواند از سرمایه خارجی استفاده کند. کارآفرینان تنها در صورتی می توانند کنترل کار خود را داشته باشند که منابع مالی خود را از طریق فروش سهام بدست نیاورند.

استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر و مبتنی بر سرمایه‌ گذاری خارجی

سرمایه گذاران این استارتاپ عقیده دارند ایده آنها دنیا را متحول خواهد کرد . برای اجرا کردن این ایده به سرمایه زیادی نیاز هست. بر خلاف کسب و کارهای کوچک و سنتی هدف کارآفرینان رسیدن به شهرت جهانی و داشتن سود مالی زیاد است. آنها ریسک پذیر هستند و حاضرند برای رسیدن به هدف خود سرمایه زیادی را به مخاطره بیندازند و نیروی موفق را جذب کار خود می کنند .

استارتاپ‌ اجتماعی

این استارتاپ ها در مقایسه با استارتاپ های مقیاس پذیر هدفشان کسب درآمد نیست و هزینه های خود را از طریق دریافت کمک ها و هدایای مردمی و دولتی تامین می کنند مانند برخی از موسسات خیریه

مراحل راه اندازی استارتاپ

برای راه اندازی یک استارتاپ باید تیم قوی با تلاش مستمر وجود داشته باشد در غیر این صورت با شکست روبه رو خواهد شد .

بنابراین یک استارتاپ موفق باید مراحلی را طی کند تا روند رشد و موفقیت را همیشه پیش رو داشته باشد :

  • وقتی یک محصول یا ایده جدید تولید می کنید الزاماً نباید این ایده یک استارتاپ پیچیده و سنگین باشد یا هزینه زیادی برای سرمایه گذاری اولیه لازم داشته باشد.

·  تولید یک نمونه اولیه و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آن

  • ایجاد تغییراتی در نمونه اولیه
  • یک سرمایه گذار پیدا کنید چون شما نمی توانید به هر نوع سرمایه‌گذاری و با هر حجم مالی اعتماد کنید . سرمایه گذاری که حاضر باشد سال‌های عمر خود را صرف عملی کردن این ایده کند
  • شروع به تولید انبوه کنید .
  • برای فروش و عرضه نیاز به تبلیغات دارید. برای جذب مشتری و تبلیغ آن نیاز به بازاریابی هست. این حقیقت را به خاطر داشته باشید که محصولی با نام تجاری ناشناخته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و برای مشتریان هیجان‌انگیز نیست.

جمع بندی :

با توجه به اینکه استارتاپ با هدف تولید یک محصول یا ایده و  در نظر گرفتن عدم قطعیت در موفقیت پیش می رود زمانی می تواند خود را استارتاپ معرفی کند که حداقل توانسته باشد یکی از مشکلات افراد جامعه را حل کند.  انگیزه و هدف استارتاپ ها نباید محدود به شناسایی مشکل و رفع آن باشد چون این موضوع به تنهایی به معنی موفقیت و کسب درآمد و سود نیست . کارآفرین باید بعد از شناسایی مشکل به دنبال اعتبارسنجی و مصاحبه با مشتریان باشد و راه حل هایی حاصل کند و آنها را مورد آزمایش قرار دهد .

به طور کلی گسترش و راه اندازی یک ایده نیاز به تخصص دارد که قبل از شروع کار اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کرده و افزایش دهید.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.