در حال بارگذاری

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IOT) نسخه کامل شده تکنولوژی های بی سیم، سیستم های میکروالکترومکانیکی و اینترنت است. در این فناوری اشیاء ، برنامه ها و دستگاه های مختلف از جمله رایانه‏ ها، سنسورها، محرک‌ها و گوشی‏ های تلفن همراه به اینترنت و شبکه متصل خواهند شد.

با اینترنت اشیا می توان تبادل داده  ، کنترل وسیله های منزل از راه دور ، پیش بینی آب و هوا  ، مدیریت بحران ، دریافت گزارش و اخطار ، کنترل هوشمند مصرف انرژی وسیله های نقلیه ، کارخانجات و منازل ، پایش سلامتی انسان ، هوشمندسازی شهر ، فروشگاه ، مزارع کشاورزی و … انجام داد.

کاربرد اینترنت اشیا

کاربرد اینترنت اشیا در زمینه های مختلفی مانند خدمات شهری ، انرژی ، خانه و ساختمان ، صنایع و کارخانه ها ،خرده فروشی و انبارداری ،حمل و نقل و ردیابی و … وجود دارد و همه روزه در حال گسترش هستند که در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم :

کاربرد اینترنت اشیا در سلامت و پزشکی :

اینترنت اشیا در علم پزشکی این امکان را فراهم ساخته تا بتوانند از طریق دستگاه‌های پزشکی، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و حتی به وسیله دستگاه‌هایی که در بدن بیمار تعبیه شده است به اطلاعات سلامت بدن دسترسی داشت.

همچنین این کار موجب کاهش هزینه‌های بسیار زیاد درمانی، کاهش آمارهای مرگ‌ومیر بر اثر عفونت‌های بیمارستانی و کاهش مرگ‌ومیر جهانی خواهد شد .

اینترنت اشیا

کاربرد اینترنت اشیا در خدمات کشاورزی :

کاربرد اینترنت اشیا در زمینه کشاورزی به این ترتیب است که از تجهیزات هواشناسی استفاده می شود که با داشتن سنسورهایی که در دستگاه تعبیه شده می توان آب و هوا را پیش بینی کرد که متناسب با وضعیت آب و هوایی محصول مناسب را کشت کرد .

کاربرد اینترنت اشیا در ورزش :

استفاده از تجهیزات اینترنت اشیا در وسیله های ورزشی به ورزشکار کمک می کند تا عملکرد و پیشرفت خود را با داده های موجود در نظر داشته باشند تا به سطوح بالاتر برسند.

مانند سنسورهایی که در کفش های ورزشی می تواند شتاب حرکت، حداکثر سرعت و میزان استقامت فرد را اندازه گیری کند یا سنسورهای که در لباس های ورزشی میزان ضربان قلب، نحوه‌ی تنفس و عملکرد عضلات ورزشکار را کنترل می کند .

اینترنت اشیا

کاربرد اینترنت اشیا  در حمل و نقل و ردیابی :

در حمل و نقل زمینی به منظور بهبود و کنترل ترافیک شهری ، نظارت بهتر بر شرایط رفت و آمد و پارک انواع خودروها و هوشمندسازی سیستم حمل و نقل با هدف نظم دهی به سیستم حمل و نقل ، سنسورهایی به منظور جمع آوری اطلاعات بر روی وسایل نقلیه مانند شمارش تعداد ماشین‌ها، شناسایی خودرو، اندازه گیری سطح نویز محیط، اندازه گیری غلظت گازها نصب می‌شود .

اپلیکیشن اینترنت اشیا

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در ساخت اپ موبایل و دستگاه های مختلف در مراحل تجارت الکترونیکی سرعت و کیفیت انجام کارها افزایش یافته که در جهت رشد و توسعه کسب و کارها کمک شایانی خواهد کرد.

اپلیکیشن ها باعث تغییر زیادی در شیوه های تجارت و بازاریابی شده  اند. بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک با استفاده از این تکنولوژی اینترنت اشیا شیوه تجارت خود را بهبود بخشیده اند و وارد دنیای جدیدی از فرصت ها شده اند.

به عنوان مثال شما با داشتن اپلیکیشن کتابخانه ای می توانید کتاب ها را جستجو نموده و با اسکن بارکد آنها، خلاصه ای از مطالب کتاب را بخوانید یا به کتابخانه های مجازی در سطح شهر متصل شده و از کتاب های شنیداری و پادکست های آن استفاده کنید.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.