در حال بارگذاری

۲۰ سال با جیمیل،نگاهی به گذشته و آینده

 

جیمیل ۲۰ سال پیش با قابلیت جست‌وجوی سریع و ارائه‌ی فضای ذخیره‌سازی یک گیگابایتی، دنیای سرویس ایمیلی را دگرگون کرد.

هنگامی که جیمیل ۲۰ سال پیش با یک بیانیه‌ی مطبوعاتی ساده‌ منتشر شد، تقریباً همه فکر می‌کردند فریبی بزرگ در راه است؛ زیرا این سرویس وعده‌ی فضای ذخیره‌سازی یک گیگابایت را داده بود؛ ظرفیتی که از ۱۵ مگابایت فضای ذخیره‌سازی اینباکس‌های آن زمان به‌مراتب بیشتر بود.

از سوی دیگر، بسیاری از سرویس‌های دریافت ایمیل در آن زمان به اشتراک پولی نیاز داشتند، اما جیمیل مدعی بود که کاملاً رایگان است.

تاریخ انتشار سرویس جیمیل در روز اول آوریل بود، به‌همین‌دلیل زیاد جدی گرفته نشد و بسیاری آن را دروغ اول آوریل می‌دانستند؛ اما طولی نکشید که نسخه‌ی بتای جیمیل در اختیار کاربران حرفه‌ای فناوری قرار گرفت و زندگی آنلاین را برای همیشه تغییر داد.

شاید بیشترین چیزی که هنگام از راه رسیدن جیمیل توجه همه را به خود جلب کرد، فضای ذخیره‌سازی یک گیگابایتی آن بود؛ اما راستش را بخواهید گوگل توقع داشت قابلیت جست‌وجوی سریع جیمیل بیشتر باعث شگفتی کاربران شود.

ایلیا براون، معاون جیمیل گوگل، می‌گوید:( اگر بخواهید بدانید چه چیزی در ابتدا گوگل را به فکر را ه‌اندازی Gmail انداخت، باید بگویم جست‌وجوی سریع. در آن زمان مردم از مدیریت ایمیل خسته شده بودند. اسپم‌ همه‌جا بود و فضای‌ ذخیره‌سازی بسیار کم بود. جیمیل محدودیت فضای ذخیره‌سازی را از بین برد و بعد به مردم گفت دیگر نیازی به پاک کردن همیشگی ایمیل‌های خود ندارید؛ زیرا با قابلیت جست‌وجوی سریع جیمیل می‌توانید ایمیل‌های مهمتان را پیدا کنید.)

۲۰ سال با جیمیل،نگاهی به گذشته و آینده

 

PWA یا وب اپلیکیشن

 

گوگل از ابتدای معرفی جیمیل تاکنون، تغییرات زیادی را در این سرویس اعمال کرده است؛ مثلاً در سال ۲۰۰۸ تم اینباکس را تغییر داد و در اقدامی شگفت‌انگیز، ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان را در اختیار کاربران گذاشت؛ سپس در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ نسخه‌ی موبایل Gmail را ارائه داد.

 

ماریا فرناندز گواخاردو، مدیر ارشد و مدیر محصول Gmail می‌گوید:  گوگل بسیار مشتاق است تا قابلیت‌های مختلف را در جیمیل آزمایش کند و هرچه را که کاربران نیاز دارند به آن‌ها بدهد، اما با فراگیرتر شدن هرچه بیشتر جیمیل، ایجاد ویژگی‌های جدید محافظه‌کاری بیشتری را می‌طلبد.

وقتی فضای ذخیره‌سازی کافی در اختیارمان باشد، مسلماً مجبور به حذف داده‌هایمان نیستیم و همین باعث می‌شود جیمیل بسیار محبوب باشد؛ زیرا کسانی که سال‌ها است با Gmail کار می‌کنند وقتی به آن سر می‌زنند با یک‌ جست‌وجوی سریع و آسان می‌توانند قدیمی‌ترین خاطرات خود را پیدا کنند و این اتفاق ناچیزی نیست.

 

جیمیل

 

اگر بخواهیم به اهمیت Gmail به‌طور دقیق‌تر نگاه کنیم، افرادی هستند که در ۲۰ سالِ گذشته شاید بیش از ۱۰ بار از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر نقل مکان کرده باشند، اما حساب کاربری جیمیلشان ثابت مانده است. تصور روزی که مجبور شویم آدرس Gmail خود را عوض کنیم، آسان نیست؛ زیرا با این کار باید تمام حساب‌های کاربری دوستانه و کاری خود در پلتفرم‌های دیگر را نیز ویرایش کنیم.

شکی نیست که Gmail تا اطلاع ثانوی در مسیر زندگی آنلاین همراه ما خواهد بود؛ زیرا درحال‌حاضر بهترین و پرکاربردترین گزینه به‌حساب می‌آید، اما در تولد ۲۰ سالگی‌اش شاید بد نباشد به این فکر کنیم که رابطه‌ی ما با این سرویس در ۲۰ سال بعدی چگونه خواهد بود؟

به‌ نظر می‌رسد گوگل از خطر اینکه شاید Gmail در دهه‌ی بعد اهمیت امروز را نداشته باشد به‌خوبی آگاه است؛ زیرا قصد دارد در آینده‌ی نزدیک، ارتباط مردم و Gmail را تقویت و با ویژگی‌های جدید – به‌ویژه ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی – ماندگاری‌اش را تضمین کند. این سرویس مدیریت آرشیو شگفت‌انگیز می‌تواند در آینده به دستیار شخصی آنلاین ما تبدیل شود.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.