در حال بارگذاری

اپلیکیشن واقعیت افزوده

اپلیکیشن واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (Augmented Reality) که با نام تکنولوژیAR شناخته می شود، راهی است برای ترکیب واقعیت مجازی (Virtual Reality) با دنیای واقعی..، به طوری که بتوانید از تصاویر و ویدیوها به طور هوشمند بهره مند شوید. با توجه به گسترش سریع موبایل‌های هوشمند (Smart Phones) به عنوان اصلی ترین سخت افزارها برای به کارگیری این تکنولوژی، می توان با گسترش روزافزون نرم افزارهای کاربردی، به طیف گسترده ای از تکنولوژی AR در حوزه های مختلف دسترسی داشت.

واقعیت افزوده یک شبیه ساز فیزیکی و معمولاً در تعامل با کاربر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم است.. که عناصری را به دنیای واقعی اضافه می‌کند. این عناصر از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر در کامپیوتر توسط سنسورهای ورودی مانند ویدئو.. صدا .. تصاویر گرافیکی و داده‌های GPS می‌باشد ، ایجاد می‌شود.

در چند دهه گذشته پیشرفت تکنولوژی ، زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر کرده است. و امروزه با این تکنولوژی امکان تجربه‌های هیجان انگیز واقعیت افزوده را که در عالم واقع دور از دسترس هستند، ممکن ساخته است . محتوای شبیه‌ سازی شده ، محتوای سه‌بعدی و دیجیتالی با تکنولوژی‌های واقعیت افزوده  ما را در هر موقعیتی که بخواهیم قرار خواهند داد. به موازات این فناوری، لایه‌ای از محتوا به صورت دیجیتال به واقعیت اضافه می‌شود.

اپتو به عنوان جامع ترین اپلیکیشن ساز آنلاین فارسی، اولین اپلیکیشن سازی است که امکان استفاده از واقعیت افزوده را به کاربران خود ارائه کرده است.  شما با استفاده از امکانات جذابی که این ابزار شگفت انگیز در اختیارتان قرار می دهد می توانید موارد مختلفی مثل “کاتالوگ هوشمند”.. “جعبه محصولات هوشمند”.. “مجله خبری هوشمند”.. “وب سایت هوشمند” را بسازید.

واقعیت افزوده (Augmented Reality) چه می کند؟

شما با استفاده از این امکان تصاویر مجازی را در دنیای واقعی و گاهی به صورت سه بعدی می بینید. برای آشنایی با کار این افزونه، تصور کنید در یک گالری هنری قرار دارید. صاحب گالری،آثار هنری اش را به این تکنولوژی مجهز کرده است. شما بدون آنکه نیازمندِ حضور یک متخصص برای توضیح تک به تک آثار باشید.، می توانید با قرار دادن گوشی تلفن همراه خود در مقابل هر اثر، اطلاعات مربوط به آن اثر را بر روی گوشی خود مشاهده و مطالعه کنید.

درواقع صاحب گالری، عکس تمامی آثار را به همراه اطلاعات کامل آنها (اعم از تاریخچه، قیمت  و ..) در نرم افزار وارد کرده است. با  قراردادن گوشی مقابل آن اثر، نرم افزار از روی تصویر آن، اثر مربوطه را شناسایی کرده و اطلاعات آن را به کاربر نمایش می دهد. چنین کاربردی از واقعیت افزوده در مکان های تاریخی برای یک توریست کاربردی و مورد نیاز است.

در نمونه دیگر، یک فروشگاه وسیع با صدها محصول متنوع را در نظر بگیرید. درصورتی که نرم افزارِ این فروشگاه به این افزونه مجهز باشد.. شما به عنوان مشتری برای اطلاع از شرایط خرید هر کالا، از مراجعه به فروشنده بی نیاز می شوید. و به این ترتیب به کار خود سرعت خواهید بخشید.

همچنین اپهای واقعیت افزوده در زمینه ی پزشکی برای عمل های جراحی و در محیط های آموزشی برای تداعی فضای سه بعدی در مباحثی مانند اخترشناسی و محیط های فنی و آزمایشگاهی کاربردهای وسیعی دارد.

کاربرد واقعیت افزوده برای عده ای به مفهوم وسیله‌ای برای سرگرم شدن کوتاه‌مدت در پارک و شهربازی است. ولی اجرای پروژه‌های واقعیت افزوده در حوزه‌های مختلف آموزشی ، نظامی و سرگرمی و تقریباً در هر حیطه‌ای که تصورش را بکنید آغاز شده است. فناوری واقعیت افزوده تلاش انسان برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی است.

حوزه بازاریابی

با استفاده از این فناوری شما می‌توانید بدون مراجعه به مراکز فروش، لباس‌های آن را امتحان کنید. و یا کاتالوگ و بروشورهای خود را به محتوای سه‌بعدی و صوتی و تصویری مجهز کنید. و یک نمایشگاه مجازی کامل از محصولات خود داشته باشید.

حوزه گردشگری

اپلیکیشن‌‌ واقعیت افزوده می‌تواند اطلاعات موردنظر توریست را در مکان‌های توریستی و تاریخی در اختیار او قرار داد. همچنین به کمک واقعیت مجازی می‌توانید سفر را در خانه خود و با استفاده از یک هدست کوچک تجربه کنید.

حوزه آموزش

واقعیت افزوده فرصت های زیادی را برای آموزش فراهم می کند. به عنوان مثال دانشجویان پزشکی با استفاده از این فناوری در محیط شبیه‌سازی شده و بدون آسیب رساندن به بیماران با عملکرد و اعضای بدن آشنا شده و مهارت‌های مورد نیاز را فرا می‌گیرند.

حوزه شهر هوشمند                      

تکنولوژی واقعیت افزوده ( Augmented Reality )در حوزه شهر هوشمند با بهبود تجسم المان‌ها، روند برنامه‌ریزی و توسعه شهری را از نقشه‌ها و ماکت‌ها به تخیل و ابتکار و مقایسه سناریوهای مختلف در زمان کمتر واگذار کرده است. همچنین در مقایسه با سناریوهای مختلف برنامه‌ریزی شهری این تکنولوژی برای دقت در مسائلی که از چشم دور می‌ماند، استفاده می‌شود.

طراحی صنعتی

فناوری واقعیت افزوده به طراحان صنعتی اجازه می دهد که طراحی  و عملیات یک طرح محصول را قبل از تکمیل شدن مشاهده کنند. از واقعیت افزوده برای بصری سازی و  ایجاد تغییرات در طراحی خودرو و موتور استفاده شده است. در واقع طراحان صنعتی می توانند مدل های سه بعدی محصولات طراحی شده را در محیط واقعی مشاهده کرده و حتی تعامل مشتری و کاربر با آن را مشاهده نمایند.

موارد مطرح شده گوشه‌ای از کاربردهای واقعیت افزوده در دنیای پیرامون ما است. این فناوری در سایر حوزه‌ها در حال توسعه است. فناوری  واقعیت افزوده با غنی کردن اطلاعات دریافتی محیط پیرامون و تجربه واقعیت در محیط مجازی، مسیری هوشمند را برای آینده انسان نوید می‌دهد.

استفاده از واقعیت افزوده در اپ

برای استفاده از این افزونه دو مرحله کلی داریم:

مرحله اول: تنظیم تصاویری که می خواهید آنها توسط اپلیکیشن شناسایی شده و اطلاعات بر اساس آنها ظاهر شود.

مرحله دوم: ورود به پنل کاربری و ساخت کلید به وسیله ی ورود اطلاعات.

Vuforia  چیست؟

Vuforia  یک ابزار برای توسعه اپلیکیشن است و به عنوان یک رابط، امکانِ ساختِ اپلیکیشنی با ابزار واقعیت افزوده را برای شما فراهم می کند. با استفاده از این ابزار قادر به تشخیص و ردیابی تارگت های مختلف مانند اشیا و تصاویر خواهید بود. برای اسکن اشیاء مورد نظر لازم است در سایت مربوط به این ابزار که در آموزش ها آورده شده ثبت نام کنید.

اپلیکیشن واقعیت افزوده (Augmented Reality)

اپتو تلاش کرده امکان دسترسی به این ابزار را برای اپ های شما فراهم کند. برای به کار گیری این افزونه لازم است طبق آموزش های اپتو عمل کنید.

توجه داشته باشید که عدم استفاده ی گسترده از این ابزار سبب شده تا برای بسیاری کاربران ناشناس بماند و بسیاری از امکانات آن همچنان کم استفاده مانده اند. در صورتی که تصمیم گرفتید از امکانات افزونه ی واقعیت افزوده بهره بگیرید ، بهتر است نحوه ی استفاده از آن را برای کاربران اپلیکیشنتان شرح دهید و با به کارگیری این ابزار اپ خود را متمایز و پیشرفته کنید.

1 Comment

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.