در حال بارگذاری
بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است که از طریق ساخت زیرمجموعه ای از فروشنده ها به وجود می آید و کارخانه ها بدون واسطه و بدون نیاز به تبلیغات با هزینه زیاد محصول خود را فروخته و کسب درآمد می کنند. مهم ترین مسئله در بازاریابی شبکه ای، رضایت مشتری از محصول با کیفیت خوب است. در این روش بازاریابی به دو طریق سوددهی و کسب درآمد انجام می شود :
1. سوددهی تک سطحی یا انفرادی که در آن ، بازاریاب به واسطه ی فروش محصولات خود کارمزد دریافت می کند
لازمه موفقیت در شبکه های بازاریابی داشتن مهارت در برقراری ارتباط با دیگران و حفظ آن است.
داشتن سرمایه کم :
در بسیاری از شرکتها شرط ورود استفاده از محصولات است که با پرداخت مبلغ نه چندان هم به گروه بازاریابی می پیوندید و هم از محصول استفاده می کنید .
به تخصص و تجربه خاصی نیاز نیست :
بازاریاب نیاز به تخصص خاصی ندارد حتی شما در این روش بازاریابی مهارتی هم یاد خواهید گرفت.
بدون ریسک است :
شما در عین استفاده از محصول شرکت سود هم دریافت می کنید و هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت.
کسب درآمد چندگانه :
چون در این کار افراد به صورت پورسانتی مزد دریافت می کنند و به زمان و ساعت خاصی در روز برای کار نیازی نیست بنابراین بسیاری از افراد به عنوان شغل دوم استفاده می کنند.
آشنایی با افراد جدید :
در یک تیم با افراد زیادی آشنا خواهید شد که در مسیر زندگی به شما کمک خواهند کرد .
تفاوت بازاریابی شبکهای با شرکتهای هرمی در این است که در شرکت های هرمی هیچ محصولی فروخته نمی شود اعضای تیم با وارد عضو جدید کمیسیون دریافت می کنند و پول های مشتریان جمع خواهد شد و با آن سرمایه هیچ کاری انجام نمی شود. این شرکت ها سریعاً هم از هم فرو می پاشد چون فقط عده ای که در بالای هرم هستند پول دریافت می کنند و افراد زیر مجموعه پول خود را از دست می دهند . حال آنکه در شرکت های بازاریابی شبکه ای هر بازاریاب ابتدا باید محصول مورد نظر را بفروشد و در مراحل بعدی بازاریاب جدید معرفی کند و بابت آن کمیسیون دریافت کند.