در حال بارگذاری

نورالینک؛ آرزوی ایلان ماسک برای ادغام انسان و هوش مصنوعی

نورالینک، پروژه‌ای است که بسیاری آن را تخیلی می‌دانستند، اما حالا زمزمه‌ی پیشرفت‌های جدید آن به گوش می‌رسد. ایلان ماسک با این پروژه به‌دنبال چیست؟

ایلان ماسک با پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ی خود از قبیل خودروهای برقی خودران، موشک‌های فضاپیما، تصاحب شبکه‌‌ی اجتماعی تأثیرگذار و برنامه‌اش برای سکونت انسان در مریخ، درصدد کنترل دنیا و انسان‌ها است.

در این میان، نورالینک، شرکت تحقیقاتی مرموز او، خطرناک‌تر از بقیه جلوه می‌کند و اگر قرار بر کنترل انسان توسط ایلان ماسک باشد، نورالینک بیش از سایر پروژه‌های او پتانسیل این کار را دارد!

Neuralink برای چیست؟

در کوتاه مدت، این برای کمک به افراد فلج است – افرادی مانند نولاند آربا، جوان ۲۹ ساله‌ای که ایمپلنتی از نورالینک دریافت کرده و چندی پیش در پخش زنده توانست با کمک آن، ماوس کامپیوتر را تنها با استفاده از قدرت ذهن خود روی صفحه حرکت دهد. این اقدامات قابل تقدیر است، اما تمام چیستی آن را توضیح نمی‌دهد.

نورالینک در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۹ فاش کرد که موفق به تولید رشته‌های انعطاف‌ پذیری شده است که می‌توانند به لطف رباتی شبیه چرخ خیاطی در مغز کاشته شوند.

ایده این است که این رشته‌ها سیگنال‌های مغز یک بیمار فلج را می‌خوانند و آن داده‌ها را به موبایل یا کامپیوتر منتقل می‌کنند و بیمار را قادر می‌سازد فقط با افکار خود آن را کنترل کند ، بدون نیاز به ضربه زدن، تایپ کردن یا کشیدن انگشت.

در سال 2023، این شرکت اعلام کرد که مجوز کاشت تراشه در مغز انسان را از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را برای اجرای اولین آزمایش بالینی خود بر روی انسان کسب کرده است و شروع به استخدام داوطلبان فلج کرد تا بررسی کنند که آیا ایمپلنت آنها را قادر به کنترل دستگاه های خارجی می کند یا خیر.

ایلان ماسک دی ماه گذشته اعلام کرد که نورالینک موفق شده اولین دستگاهش را که تله‌پاتی نام دارد در مغز یک داوطلب انسانی بکارد. او در حساب خود در شبکه‌ی اجتماعی X نوشت: «تصور کنید استیون‌ هاوکینگ بتواند سریع‌تر از یک تایپیست یا دلال بازار سهام ارتباط برقرار کند. هدف ما این است.»

نورالینک؛ ا ایلان ماسک برای ادغام انسان و هوش مصنوعی

آربا از «تله‌پاتی» برای کنترل حرکات در بازی شطرنج آنلاین تنها با قدرت فکرش استفاده کرده است. او می‌گوید این دستگاه هنوز کامل نیست و چند مشکل دارد. او اعتقاد دارد اگرچه این فناوری تغییراتی در زندگیش ایجاد کرده، هنوز جای کار زیادی دارد. اگر این فناوری بتواند به‌خوبی با مغز انسان هماهنگ شود، می‌تواند کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر را بهبود بخشد. تنها در ایالات متحده بیش از ۵٫۴ میلیون نفر از ناتوانی‌های جسمی رنج می‌برند؛ اما هدف نهایی ماسک، کمک به این افراد نیست. این تنها یک گام در مسیر بلندمدت، جاه‌طلبانه‌ به باور برخی بی‌رحمانه‌‌ی میلیاردر معروف است.

خود ایلان ماسک هدف نهایی‌اش را «دستیابی به همزیستی با هوش مصنوعی» بیان می‌کند. او می‌خواهد فناوری جدیدی توسعه دهد که به انسان‌ها کمک کند مغزشان را با هوش مصنوعی ادغام کنند تا با پیچیده‌تر شدن هوش مصنوعی، از قافله‌ی پیشرفت آن عقب نمانند.

 

۲۰ سال با جیمیل،نگاهی به گذشته و آینده

 

اما درک این نکته مهم است که این فناوری با خطرات سرسام آوری همراه است. کارمندان سابق Neuralink و همچنین کارشناسان در این زمینه ادعا کرده اند که این شرکت برای پیشبرد هدف ماسک برای ادغام با ایمپلنت هایی که می تواند به مغز آسیب برساند (و ظاهراً این کار شده روی حیوانات انجام داده است) برای پیشبرد هدف ماسک برای ادغام با ایمپلنت هایی که می توانند به مغز آسیب برسانند، فشار وارد کرده اند.

نورالینک هرگز به سؤالات در این مورد پاسخ نداد.

علاوه بر خطرات جسمی، مخاطرات اخلاقی بسیاری در این فناوری وجود دارد که می‌تواند کل جامعه را تحت‌تأثیر قرار دهد. برخی شرکت‌ها در تلاش برای توسعه‌ی نوعی فناوری هستند که بتواند به مغز انسان متصل شود و آنچه را که در ذهن فرد می‌گذرد، رمزگشایی و افشا کند! چنین پروژه‌ای ظرفیت عظیمی برای از بین بردن حریم خصوصی انسان دارد و ممکن است به نظارت مستبدانه از سوی صاحبان آن منجر شود.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.