در حال بارگذاری

فایل AAB

بررسی تفاوت فایل AAB و APK

وقتی که در حال ساخت اپلیکیشن اندروید هستید، با دو گزینه روبرو می شوید. دو فرمت کامل متفاوت. در این مطلب به بررسی تفاوت فایل AAB و APK ، دو انتخابی که هنگام ساخت اپلیکیشن اندروید پیش روی شما قرار می گیرد صحبت می کنیم.

امضای اپ چیست

معنی لغوی

قبل از اینکه بصورت عمیق تر وارد این مبحث شویم، بهتر است که با لغات و کلمات مربوط به این دو گزینه آشنا شویم. فرمت هایی که در این مطلب راجع به آنها صحبت خواهد شد:

  • AAB: Android App Bundle به معنی باندل اپلیکیشن اندروید
  • APK: Android App Package به معنی پکیج اپلیکیشن اندروید
  • DEX: Dalvik EXecutable به معنی دالویک قابل اجرا

معرفی بهترین اپ های کاری آی او اس | بهترین اپلیکیشن های مدیریت کار

با فرمت APK شروع می کنیم. فرمتی که از همه قدیمی تر است و بیشتر ما با آن آشنایی داریم و اگر از طرفداران اندروید هستیم، حداقل یک بار اپلیکیشن با فرمت APK را نصب کرده ایم. به طور خلاصه APK فایلی است که به راحتی بر روی سیستم عامل اندروید قابل نصب است و برای این کار محیا شده. APK ها تمامی فایل ها و کدهای متناسب را در درون خود دارند. شما می توانید این فایل را مانند یک فایل زیپ تصور کنید که تمامی فایل های مربوط به نصب یک برنامه بر روی سیستم عامل اندروید بر روی آن قرار گرفته.

فایل APK توسط یک فایل certificate لایسنس می شود که این فایل بصورت شناسنامه ای برای تمامی اپلیکیشن های روی پلی استور است. این فایل باید در تمام عمر اپلیکیشن توسط برنامه نویس حفظ شود و دوباره قابل ساخته شدن نیست.

اطلاعاتی در مورد اپلیکیشن Clubhouse

این فرمت فایل بعدها به سیستم عامل اندروید اضافه شد. این فایل شامل تمامی کد های کامپایل شده ی اپلیکیشن شما و منابع مرتبط با آنهاست و وظیفه ساخت APK و ساین کردن آن را به گوگل محول می کند. این فرمت جدید در رویداد Google I/O سال ۲۰۱۸ معرفی شد و حدودا دو سال دارد. می توان گفت که از سال ۲۰۱۸ این فرمت به فرمت اصلی انتشار اپلیکیشن در پلی استور تبدیل شده. در تصویر پایین روند تشکیل فایل AAB قابل مشاهده است و می توانید تفاوت فایل AAB با APK را مشاهده کنید.

تفاوت فایل AAB و APK

مزایای AAB در مقایسه با APK

پیش از این گوگل چندی از مشکلات APK ها را گفته بود. اشکالاتی مانند دانلودهای کند تر، عدم رقبت به آپدیت، پاک کردن های زیاد و…

اولین مزیت فایل AAB در مقابل APK ها سایز این اپلیکیشن هاست. این فایل ها حدودا تا ۳۵٪ کوچکتر شده اند و این کوچکتر شدن گاها تا ۵۰٪ هم رسیده.

از دیگر مشکلات APK این است که بنابر دلایلی، نیاز بود که تمام کتابخانه های نیتیو موردنیازش را در فایل APK داشته باشد. بعد از دانلود،‌ و نصب APK، این فایل ها باید از حالت فشرده خارج می شدند و از آنها کپی گرفته می شد. در پایان باعث می شد که دو کپی از این فایل ها بر روی گوشی شما باشد.

ساخت اپلیکیشن با اپ ساز اپتو

در فرمت فایل AAB این مشکل رفع شده و ما کتابخانه های مورد نیاز را بصورت فشرده نشده داریم و نیاز به داشتن دو کپی از آنها نیست. این مشکل در فایل های APK به این دلیل بود که در APK باید برای تمام گوشی های خاص کتابخانه ها لحاظ می شد. اما در فایل AAB، پلی استور کتابخانه های لازم برای گوشی شما را تشخیص می دهد و تنها آنها را می فرستد. برای همین نیاز نیست که در فایل AAB تمام کتابخانه ها ارسال شود.

فایل های DEX چه هستند؟

هر دو فایل APK و AAB دارای فایل های DEX در درون خود هستند. می توان این فایل ها را کلیدی برای اجرای کد دانست. ما در هسته اندروید ماشینی به نام Dalvik Virtual Machine ماشین داریم که این فایل ها را خوانده و نرم افزار موبایل را اجرا می کند.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.