در حال بارگذاری

کدک صوتی Lyra

گوگل کدک صوتی Lyra را متن باز کرد.

کدک صوتی Lyra که به نوعی کدک هوشمند است و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای کم کردن حجم فایل صدا استفاده می کند توسط گوگل متن باز شد. عملکرد این کدک به شکلی است که می تواند کیفیت صدای بالایی را به همراه حجم بسیار کم داشته باشد. این فرمت صوتی می تواند تا حد 3 کیلوبیت بر ثانیه خودش را کوچک کند و همزمان کیفیتی مشابه با کدک های دیگر با حجم های بسیار بالاتر داشته باشد.

ساخت اپلیکیشن بدون برنامه نویسی به کمک اپلیکیشن ساز اپتو

پس از کرونا استفاده از تماس های از راه دور و کار از خانه افزایش چشمگیری داشت. همین مساله باعث شد که گوگل به فکر منتشر کردن این کدک به صورت رایگان بی افتد. استفاده از کدک های حجیم در نرم افزارهای تماس از طریق اینترنت باعث مشکلاتی در پهنای اینترنت در سطح جهانی شده.

کدک صوتی Lyra

حال این کدک می تواند در کمترین حجم ممکن، بالاترین کیفیت صدا را منتقل کند. مدل هوش مصنوعی این کدک از هزاران ساعت صدای مکالمه انسان ها با لهجه ها و زبان های مختلف شکل گرفته و می تواند آنها را برای کوچک کردن حجم صدا استفاده کند. در این ابزار از بیش از 70 زبان مختلف برای بهینه سازی هوش مصنوعی کدک استفاده شده است. کدک صوتی Lyra می تواند به راحتی در گوشی های ضعیف هم اجرا شود.

مطلب مفید: معرفی زبان های برنامه نویسی اندروید

پیش از این کیفیت و قابلیت های این کدک صوتی هوشمند را در گوگل Duo دیده بودیم. در ساخت اپلیکیشن Google Duo نیز از این کدک صوتی استفاده شده. این نرم افزار می تواند به راحتی بر روی بستر 2G موبایل هم قابل استفاده باشد. حال با توجه به منتشر شدن متن باز کدک صوتی Lyra همه ی اپلیکیشن ها می توانند از آن بهره ببرند.

مطلب مفید: معرفی اپلیکیشن تماس تصویری گوگل | Google Duo

این کدک صوتی هوشمند توسط زبان برنامه نویسی ++C نوشته شده است. انتخاب این زبان برنامه نویسی به دلیل سرعت خوب، بهینگی آن است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید از لینک زیر دیدن فرمایید:

Github: https://github.com/google/lyra

 

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.