در حال بارگذاری

ویندوزفون

ویندوزفون | سیستم عاملی ناموفق با طراحی ماندگار

در سال 2012، بازار گوشی های هوشمند در حال منفجر شدن از رقابت بود. سیستم عامل های جدیدی در حال معرفی شدن بودند که هر یک تلاش می کردند به اندروید و IOS برسند. در این بازه زمانی، رقیب هایی مانند WebOS و Blackberry نیز وجود داشتند و رقابت را واگذار کرده بودند. در همین حال، مایکروسافت وارد این بازار شد و سیستم عامل ویندوزفون را معرفی کرد.

اپلیکیشن ساز اپتو | ساخت اپلیکیشن بدون برنامه نویسی

ویندوزفون از نظر قابلیت ها، شباهت بیشتری با سیستم عامل های برنده، نسبت به سیستم عامل بلک بری داشت. از جمله این مسائل می توان به کیبورد مجازی و بازار اپلیکیشن بهتر اشاره کرد. همچنین مایکروسافت توانسته بود از طریق قرارداد، ویندوزفون را به گوشی های شرکت های متعددی از جمله HTC، سامسونگ و نوکیا برساند. برای مدتی، همگی فکر می کردیم که رقیب بعدی در دنیای سیستم عامل های موبایل معرفی شده. رقیبی قدرتمند، با گوشی های متنوع، کاربردی و زیبا.

هدف اندروید ۱۲ : رابط کاربری بهتر برای تبلت ها

متاسفانه ویندوزفون نتوانست در طول مدت حیات خود فروش خوبی داشته باشد. این سیستم عامل که بعدها به ویندوز موبایل تغییر نام داد، باز هم نتوانست جایگاه مناسبی در بازار سیستم عامل ها پیدا کند. مردم روز به روز بیشتر متوجه می شدند که اپلیکیشن های بیشتری برای این سیستم عامل منتشر نمی شوند.

این سیستم عامل برای مدت بسیار زیادی از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام محروم بود و اپلیکیشن های گوگل، مثل یوتیوب، هیچگاه بصورت رسمی برای این سیستم عامل منتشر نشدند. با توجه به نبود بسیاری از اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی در ابتدای راه، فروش برای این سیستم عامل بسیار سخت شد.

در سال 2015 که نام سیستم عامل به ویندوز موبایل تغییر کرد، تلاش شد نرم افزارهای شبکه های اجتماعی به این سیستم عامل بیایند، با این حال دیگر دیر شده بود و قدرت بازار با اقتدار در دست های اندروید و اپل بود. همین مساله باعث مرگ این سیستم عامل زیبا شد.

رابط کاربری ویندوزفون بی نظیر بود

طراحی اپلیکیشن ها و رابط کاربری در ویندوزفون مخصوص خودش بود. بیشتر مردم کار با سیستم عامل ویندوزفون را به سیستم عامل بلک بری و WebOS ترجیح می دادند. با این حال کاربران اندروید و IOS با سیستم عامل های قبلی خود راحت تر بودند. البته این مساله ربطی به طراحی سیستم عامل ویندوزفون نداشت. مساله اصلی نبود اپلیکیشن بود.

طراحی اپلیکیشن
طراحی رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ برای اندروید در سال های عرضه ویندوزفون

اگر مساله کمبود اپلیکیشن را کنار بگذاریم، ویندوزفون توانسته بود با کمترین و ضعیف ترین سخت افزارهای ممکن در آن زمان، بهترین رابط کاربری و طراحی اپلیکیشن را ارائه دهد. همه چیز بدون لگ و بسیار نرم بود. در زمانی که اندروید به سمت استفاده از سی پی یو های 4 هسته ای و رم بالاتر از 2 گیگابایت می رفت، ویندوز فون با پردازنده های تک هسته ای و دو هسته ای، با 512 مگابایت رم، توانسته بود بدون لگ و مشکلی کار کند.

همین مساله باعث شد که من اولین گوشی ویندوزی خود، HTC 8X را بخرم. محیط سیستم عامل و زیبایی طراحی اپلیکیشن های ویندوزفون اولین چیزی بود که باعث شد به این سیستم عامل علاقه مند شوم. هنوز هم محیط این سیستم عامل بی نظیر به نظر می رسد.

ویندوزموبایل

طراحی رابط کاربری و طراحی اپلیکیشن اندروید بسیار زشت بود. هنوز همه چیز در مورد این سیستم عامل بی نظم بود نمی شد از کار با آن لذت برد. هنوز هم بعد از سال ها، اندروید در حال تلاش برای رسیدن به رابط کاربری مناسب است و معرفی رابط کاربری Material You ، طی چند روز گذشته، می تواند دلیلی بر این ادعا باشد.

رابط کاربری اندروید
طراحی رابط کاربری اندروید در سال های عرضه ویندوزفون

Material You، زبان طراحی اپلیکیشن جدید گوگل معرفی شد

در آن زمان، طراحی اپلیکیشن ها برای IOS متفاوت بود و خود سیستم عامل IOS نیز یکی از بهترین تجربه های رابط کاربری را به ما می داد. حال که به تصاویر سیستم عامل IOS در آن زمان نگاه می کنیم، متعجب می شویم که چطور آن را یکی از بهترین طراحی های ممکن می دانستیم!

آی او اس ۱۴.۴ منتشر شد

طراحی رابط کاربری آی او اس
طراحی رابط کاربری آی او اس و آیفون در سال های عرضه ویندوزفون

SDK فلاتر برای زبان طراحی اپلیکیشن Material You آماده خواهد شد

در همین زمان ویندوزفون معرفی شد. سیستم عاملی که طراحی اپلیکیشن و رابط کاربری را در بهترین حالت ممکن انجام داده بود. هنوز هم بعد از نزدیک به 10 سال، این رابط کاربری قدیمی نشده و می تواند در گوشی هایی که امروز به بازار می آیند نیز استفاده شود. شاید اگر این رابط کاربری را کسی برای اولین بار ببیند، فکر می کند که در همین ماه و همین روز، و توسط بهترین تیم طراحی رابط کاربری ساخته شده.

طراحی رابط کاربری ویندوزفون
طراحی رابط کاربری ویندوزفون

طراحی اپلیکیشن فلت، رابط کاربری فلت، سیستم بر مبنای کاشی هایی که زنده هستند و اطلاعات بر روی آنها بروز می شود، رابط کاربری تاریک و مناسب برای مصرف باتری، که همین یک مورد سال ها بعد به سیستم عامل های دیگر آمد، ویندوزفون را با اختلاف زیادی جلوتر از دیگر رقبا قرار داده بود.

Facebook Hotline برای رقابت با Clubhouse معرفی شد

اگر از گوشی ویندوزفونی HTC 8X در همین سال نیز استفاده کنید، هنوز بعد از سال ها هیچ لگی در رابط کاربری آن مشاهده نمی کنید. انیمیشن ها در این رابط کاربری بسیار روان و بدون لگ هستند و همه چیز به نرمی کره است. اگرچه بعد از سال ها، قابلیت های زیادی از این سیستم عامل، مانند جواب دادن به پیام ها از نوتیفیکیشن بار، به اندروید و IOS نیز آمد، اما رابط کاربری خاص این سیستم عامل هنوز هم باعث دلتنگی ماست.

ویندوزفون و ویندوزموبایل

جایی که ویندوزفون درست عمل نکرد

توازن بین تعداد کاربر، و تعداد اپلیکیشن ها چیزی بود که این سیستم عامل را به پایین کشید. برنامه نویسان، طراحی اپلیکیشن برای ویندوزفون را به دلیل وجود کاربر کم به صرفه نمی دانستند، از طرفی کاربران هم به دلیل نبود اپلیکیشن به این سیستم عامل مهاجرت نمی کردند. همین مساله باعث شد که چرخه ای نامناسب در این بین به وجود آید.

مایکروسافت در سال های آخر با هزینه کردن سعی داشت برنامه نویسان را به ساخت اپلیکیشن برای ویندوزموبایل ترقیب کند، با این حال دیگر دیر شده بود. اگر مایکروسافت در سال اول تولید این سیستم عامل این کار را می کرد، موفقیت سیستم عامل ویندوزفون، به دلیل رابط کاربری بی نظیر و بهینگی بالایی که داشت قطعی بود.


معرفی اپلیکیشن ساز اپتو :

اگر تصمیم به ساخت اپلیکیشن دارید، و می خواهید ساخت اپلیکیشن آی او اس ، ساخت اپلیکیشن اندروید و ساخت وب اپ یا PWA را همزمان و بدون فوت وقت انجام دهید، به شما اپ ساز اپتو را پیشنهاد می کنیم. اپتو می تواند در ساخت اپلیکیشن ، بدون حتی یک خط کدنویسی به شما کمک کند.

در حال حاضر امکان دریافت 3 فرمت اصلی اندروید، ios و pwa (وب اپ) را با کمترین هزینه ی ممکن از اپلیکیشن ساز اپتو خواهید داشت. علاوه بر این در کنار دریافت فرمت apk، امکان دریافت فرمت aab را نیز خواهید داشت. بنابراین در شرح این مطلب که چرا با اپلیکیشن ساز اپ بسازیم، خواهید دانست که همه چیز به جزئیات قابل ارائه ی اپ ساز بستگی دارد.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.