در حال بارگذاری

بهترین فریمورک ساخت اپلیکیشن

انتخاب بهترین فریمورک ساخت اپلیکیشن در سال 2021 | راهنمای کامل

وقتی که تصمیم می گیرید اولین اپلیکیشن خود را بسازید، انتخاب بهترین فریمورک ساخت اپلیکیشن، از میان تمامی گزینه های موجود کار بسیار سختی است. اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد که می تواند مسیر ما را به راه های خوب، یا بدی منتهی کند.

ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی و سریع با اپلیکیشن ساز اپتو

مسائل مهمی وجود دارد که تعدادی از آنها خارج از پروسه کد نویسی هستند و می تواند بر روی تصمیم ما تاثیر بگذارد. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان بازاریابی
  • هزینه ساخت اپلیکیشن
  • استخدام برنامه نویس مناسب
  • هزینه بروزرسانی و رفع مشکلات
  • سرعت اپلیکیشن
  • آینده اپلیکیشن
  • ریسک استفاده از برنامه نویسان شرکت دیگر

ساخت اپلیکیشن نیتیو

ساخت اپلیکیشن موبایل

ابزارهایی وجود دارند که برای ساخت اپلیکیشن اندروید و آی او اس، توسط خود گوگل و اپل معرفی شده اند. اپل ابزار ساخت اپلیکیشن Xcode را برای اینکار معرفی کرده و گوگل نیز ابزار Andriod Studio را برای این کار منتشر کرده است. Xcode امکان ساخت اپلیکیشن نیتیو به زبان برنامه نویسی Objective C و Swift را به ما می دهد. گوگل نیز در اندروید استودیو امکان ساحت اپلیکیشن به زبان جاوا و کاتلین را به ما می دهد. مزیت اصلی استفاده از ابزارهای FirstParty که توسط شرکت مادر سیستم عامل تولید می شوند، استفاده از رابط کاربری اصلی این دو سیستم عامل است.

فلاتر و برنامه نویسی چند پلتفرمی

به این ترتیب که محصول نهایی دقیقا چیزی است که از اپلیکیشن اندروید و IOS انتظار داریم. در نتیجه طراحی اپلیکیشن برای کاربران بسیار آشناتر خواهد بود. اما در کنار این خوبی، سرعت توسعه اپلیکیشن بسیار پایین تر خواهد بود. یکی از دلایل اصلی این مشکل این است که ما باید دوبار پروسه ساخت اپلیکیشن را، برای دو سیستم عامل طی کنیم. هر دو این محیط های برنامه نویسی، از زبان های خاصی خود برای ساخت اپلیکیشن استفاده می کنند و نیاز به تولید دوباره کد، احتمالا با برنامه نویس های متفاوت خواهند داشت. پس ما امکان استفاده دوباره از کد برای ساخت اپلیکیشن دوم را نداریم.

این مشکل هزینه تولید، روند مارکتینگ و حتی روند ارتقا اپلیکیشن را بسیار هزینه بر، زمان بر و مشکل ساز می کند. با این حال خوبی استفاده از این ابزارها این است که اگر قابلیتی توسط اندروید یا اپل معرفی شود، در اولین فرصت بر روی ابزارهایشان قابل دسترسی و استفاده خواهد بود. پس می توان مطمئن بود بهترین فریمورک ساخت اپلیکیشن، از نظر قابلیت های بروز، استفاده از محیط رسمی کدنویسی اپل و گوگل است.

 

ساخت وب اپلیکیشن پیشرو یا PWA

فریمورک ساخت وب اپلیکیشن

 اگر به طور ساده بخواهیم بگوییم، وب اپلیکیشن پیشرو، یا به طور خلاصه وب اپلیکیشن، وب سایتی است که به طور لوکال، در گوشی ما اجرا می شود. در وب اپلیکیشن های پیشرو، ما رابط کاربری را دقیقا شبیه به وب سایت می سازیم. تکنولوژی های زیادی در این زمینه وجود دارند. تکنولوژی های زیادی برای ساخت PWA وجود دارد. از جمله آنها می توان به Microsoft Blazer، NativeScript، AngularJS، React و Ionic اشاره کرد.

هدف گوگل: شبیه تر شدن نصب وب اپ و نیتیو اپ ها در اندروید

اکثر توسعه دهندگان وب، با این فریمورک ها آشنا هستند و همین مساله می تواند به شما کمک کند. اگر شما تیمی از وب دولوپرها داشته باشید، ساخت اپلیکیشن برای شما بسیار راحت خواهد شد. یکی از نکات منفی این مساله طراحی اپلیکیشن و تجربه کاربر است. در ابزارهای اصلی ساخت اپ ، ما تمامی اجزایی که برای طراحی رابط کاربری نیاز داریم را بصورت رایگان در اختیار داریم. حال برای ساخت وب اپلیکیشن، برنامه نویس شما باید خود دست به کار شده و سعی کند که رابط کاربری را شبیه به چیزی که در اندروید و IOS انتظار داریم را طراحی کند.

البته سرعت انجام کار در این روش به حدی بالاست که استفاده از این روش را بین بیشتر کسب و کارها محبوب کرده است. شما می توانید تنها با یکبار تولید وب اپلیکیشن پیشرو، برای هر دو سیستم عامل از آن استفاده نمایید. همچنین قابل درک است که در این روش، سرعت اپلیکیشن ساخته شده به خوبی اپلیکیشن های نیتیو نیست و کمی احساس کندی در آنها وجود دارد. با این حال تفاوت به حدی نیست که بتواند بر روی تصمیم ما تاثیر بگذارد و در حال حاضر بسیاری از شرکت ها به دلیل خوبی های ساخت وب اپلیکیشن به سمت آن رفته اند و از آن استفاده می کنند.

بهترین فریمورک های طراحی اپلیکیشن اندروید در سال ۲۰۲۱

یکی دیگر از مشکلات وب اپلکیشن ها، عدم دسترسی به بعضی از منابع و امکانات سیستم عامل و گوشی موبایل است. برای مثال دسترسی به دوربین و GPS در وب اپ ها به راحتی قابل استفاده است، اما ویبره و وضعیت باتری در آن ها در دسترس نیست. خوبی دیگر وب اپلیکیشن ها، قابل نصب بودن آنها از طریق وب سایت است و برای نصب آنها نیازی به استفاده از اپ استور یا گوگل پلی استور نیست. همچنین حجم این اپلیکیشن ها بسیار پایین است و اصلا حجمی از گوشی شما را اشغال نمی کنند.

 

ساخت اپلیکیشن نیتیو کراس پلتفرم یا بین پلتفرمی (چند پلتفرمی)

بهترین فریمورک ساخت اپلیکیشن

ابزارهایی وجود دارد که به ما اجازه ساخت اپلیکیشن های نیتیو، با قابلیت استفاده از تمام امکانات اصلی اندروید و آی او اس را بصورت چند پلتفرمی می دهند. خوبی این پلتفرم ها، امکان نوستن یکبار کد و استفاده آن برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS است.

Xamarin، یکی از این فریمورک هاست که توسط مایکروسافت منتشر شده است. برای نوشتن به وسیله این فریمورک، از Visual Studio و زبان NET. استفاده می کنیم. رابط کاربری در استفاده از این فریمورک، به صورت کامل نیتیو خواهد بود. از نظر سرعت اپلیکیشن نهایی، کاملا با نسخه های اپلیکیشنی که با Xcode یا Android Studio نوشته شده برابر خواهد بود. زامارین حدودا بیش از 10 سال است که درحال توسعه است و می توان گفت که به بلوغ لازم برای اینکه آن را انتخاب کنیم رسیده است.

فلاتر 2.2 با هدف درآمدزایی در اپلیکیشن معرفی شد

React Native نیز به مانند زامارین عمل می کند. این فریمورک از طرف گوگل معرفی و توسعه داده شده. مانند زامارین، استفاده از این فریمورک نیز بدون کم و کاست خواهد بود و به تمام امکانات نیتیو دسترسی خواهیم داشت. کدها به صورت جاوا اسکریپت نوشته می شوند و از نظر امکانات، با Xamarin قابل مقایسه است. هر زمان که بروزرسانی ای در امکانات توسط گوگل و اپل معرفی می شوند، این فریمورک در اسرع وقت آن امکانات و تغییرات را اضافه خواهد کرد.

معرفی سایت material.io | بهترین راهنمای طراحی اپلیکیشن

در آخر به سراغ فلاتر می رویم. Flutter توسط گوگل معرفی شده و نسبت به گزینه های دیگر، بسیار جدیدتر است. فلاتر از یک نظر با زامارین و ریاکت نیتیو متفاوت است. این فریمورک از UI/UX نیتیو پیشتیبانی نمی کند. این فریمورک از ابزارهای خود برای این کار استفاده می کند. یکی از خوبی های این مساله سریع بودن این رابط کاربری و طراحی اپلیکیشن است. این فریمورک نیز از نظر امکانات کامل است. اپلیکیشن های تولید شده توسط این فریمورک بسیار سریع هستند. برای استفاده از این فریمورک باید زبان برنامه نویسی Dart را فرا بگیرید. این زبان برنامه نویسی جدید توسط گوگل توسعه داده شده و از نظر دستوری، شبیه به جاوا و سی شارپ است و برای توسعه دهندگان این دو زبان برنامه نویسی، به راحتی قابل یادگیری است. اگر بخواهیم صادق باشیم، فلاتر از بین گزینه های کراس پلتفرمی موجود، بهترین فریمورک ساخت اپلیکیشن بصورت چند پلتفرمی به حساب می آید.

 

ساخت اپلیکیشن با اپتو

اگر برای ساخت اپلیکیشن، اپلیکیشن ساز اپتو را انتخاب کنید، نیازی به یادگیری هیچ زبان برنامه نویسی خاصی ندارید. شما می توانید با محیطی گرافیکی، اپلیکیشن خود را بسازید و برای اندروید، آی او اس منتشر کنید. اپتو امکان خروجی گرفتن وب اپلیکیشن را نیز به شما می دهد. اپلیکیشن های ساخته شده توسط اپتو از فریمورک فلاتر استفاده می کنند و از نظر سرعت در بهترین حالت ممکن هستند.

Leave a Comment

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.